Monday, June 16, 2008

11 Nissan Maamer Text

In case this helps anyone, here's the byom ashtei asar maamer text i just found. 

בס"ד. י"א ניסן ה'תשל"א*

127

ביום עשתי עשר יום נשיא לבני אשר1, ואיתא במדרש2 כל השבטים לשם גאולתן של ישראל ולשם שבחן נקראו שמותם, ואשר נקרא שמו לשם גאולתן של ישראל כמה דתימא3 ואשרו אתכם כל הגוים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צבאות, ולשם שבחן כמה דתימא4 אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלקיו, אין אישורן של ישראל אלא על שבחרו בהקב"ה להיות להם לאלקים5 והקב"ה בחר בהם להיות לו לעם סגולה, ולפיכך כשבא נשיא אשר להקריב, הקריב קרבנו ע"ש הבחירה שבחר הקב"ה בישראל מכל האומות, כמה דתימא6 ובך בחר ה' אלקיך להיות לו לעם סגולה. וצריך להבין, דבתחלת הענין אומר דאישורן של ישראל הוא שבחרו בהקב"ה (וזה שממשיך שהקב"ה בחר בהם הוא לכאורה כמו דבר נוסף)7, ולאח"ז אומר דאשר (על שם אישורן של ישראל) הקריב קרבנו על שם הבחירה שבחר הקב"ה בישראל. גם צריך להבין, דבחירה שייך דוקא בשני דברים ששניהם שוים, או שבכל אחד מהם יש מעלה שאין בזולתו, אבל בנוגע להקב"ה ולהבדיל אלקי הנכר8, האיך שייך לומר שישראל בחרו בהקב"ה. ועד"ז בזה שהקב"ה בחר בישראל, הרי ישראל הם נעלים באין ערוך מכל האומות, ומהו שהקב"ה בחר בישראל. גם מ"ש בתניא9 דבנו בחרת מכל עם ולשון הוא הגוף החומרי הנדמה בחומריותו לגופי אומות העולם, צריך ביאור, דזה שהגוף דישראל נדמה (בחיצוניות) לגופי אומות העולם אין זה ביאור (לכאורה) בנוגעלהקב"ה.

ב) ויובן זה בהקדים מ"ש10 חלקי הוי' אמרה נפשי, ואיתא במדרש11 משל למלך שנכנס למדינה והיו עמו דוכסין ואיפרכין ואיסטרטילוטין כו', חד אמר אנא נסיב דוכסין לגבי חד אמר אנא נסיב איפרכין לגבי וחד אמר אנא נסיב איסטרטילוטין לגבי, הי' פקח אחד לשם אמר אנא נסיב מלכא דכולהו מתחלפין ומלכא אינו מתחלף, כן אוה"ע מהן עובדין לחמה ומהן עובדין ללבנה כו' אבל

128

ישראל אינן עובדין אלא להקב"ה, הה"ד חלקי הוי' אמרה נפשי. וידוע הדיוק בזה12, דלכאורה, הרי גם מי שאינו פקח ואפילו תינוק קטן13 יודע שהמלך הוא גדול יותר מהדוכסין וכו', ומה צריכים לפקחות בכדי לבחור בהמלך. וגם, הרי גם אם הדוכסין וכו' לא היו מתחלפין הי' מובן בפשטות שהמלך הוא גדול מהם [ובפרט לפי הידוע14 בפירוש הכתוב15 משכמו ומעלה גבוה מכל העם, שגם שכמו של המלך, היינו המדות שנמשכים מהשכל שבראש ולמטה ממנו, הוא גבוה יותר מהראש (השכל) של כל העם, שבזה (כל העם) נכללים גם השרים הכי גדולים], ולמה16 צריך להטעם דכולהו מתחלפין.

ג) והנה לכאורה הי' אפשר לבאר זה על פי הידוע17 שבדורות הראשונים, אלו שעבדו לכוכבים ומזלות, ידעו שהשפע שנשפע בארץ ע"י הכו"מ (ממגד תבואות שמש וממגד גרש ירחים18) הוא (לא שהם עצמם משפיעים, אלא) שהקב"ה משפיע על ידם, אלא שטעו וחשבו שהשפע שנשפע ממנו ית' ע"י הכו"מ הוא בבחירתם, ולא ידעו את האמת שאין להם בחירה כלל, והם רק כגרזן19 ביד החוצב20. ולכן השתחוו להכו"מ ועבדו אותם, כי לפי טעותם (שהשפע שנשפע ע"י הכו"מ הוא בבחירתם) ראוי להודות להם על זה, ע"ד חמרא למרא טיבותא לשקיי'21. וגם כי לפי טעותם שהכו"מ הם בעלי בחירה חשבו שע"י שיעבדו אותם ישפיעו להם יותר. ומזה נשתלשל אח"כ שבאו לטעות גדולה יותר, שחשבו שעזב ה' את הארץ בידי הכוכבים ומזלות, והנהגת הארץ תלוי' רק בהם. ובדוגמת מלך שמינה שרים להנהיג את המדינה, דהגם שזה שבכחם להנהיג את המדינה הוא מפני שהמלך מינה אותם על זה, מ"מ, לאחרי שנתמנו, הנהגת המדינה היא ע"י השרים, ואין המלך מתערב בזה (מלבד לפרקים רחוקים, בשביל צורך גדול). [ויש לומר, דזה שאומות העולם קוראין אותו ית' בשם אלקא דאלקייא22 נכללים בזה שני הסוגים. שגם אלו שחושבים שעזב ה' את הארץ בידי הכו"מ קוראין אותו ית' בשם אלקא דאלקייא, דנוסף לזה שהוא ית' גבוה מהם ושליט עליהם, הנה גם בזה גופא שהכו"מ הם "אלקייא" (לדעתם), היינו שיש להם כח להנהיג את הארץ ולהשפיע בה, הוא לא מצד עצמם אלא מפני

129

שהקב"ה נתן להם כח על זה, בדוגמת שרי המלך שמנהיגים את המדינה מפני שהמלך מינה אותם על זה. ולאידך, גם הטעות שהשפע שנשפע מהקב"ה ע"י הכו"מ הוא בבחירתם נכלל (בדקות23) באלקא דאלקייא, כי גם זה שיכולים לעשות כרצונם (להשפיע או לאו) הו"ע של שליטה, אלקייא, ושלילת הענין דאלקים אחרים24 בתכלית הוא דוקא ע"י הידיעה שכל הממוצעים הם רק כגרזן ביד החוצב]. ועפ"ז הי' אפשר לבאר פקחותו של זה שאמר אנא נסיב מלכא (בהנמשל), דזה שישראל יודעים את האמת שכל הממוצעים שעל ידם באה ההשפעה הם רק כגרזן ביד החוצב, הוא מצד גודל הדעת שלהם, שהם רואים את הפנימיות. שהרי בחיצוניות נראה25 דזה שההשפעה היא ע"י הכו"מ, הוא מפני שיש בהם מעלה שמצד זה הם ראויים להיות ממוצעים, וזה שישראל יודעים שהם רק כגרזן ביד החוצב הוא מצד גודל הדעת שלהם.

ד) אמנם מזה שהמדרש מביא משל על זה ממלך ודוכסין, אף שבהמשל, הדוכסין הם בעלי בחירה, שלכן מסתבר לומר שהבחירה בהדוכסין (אנא נסיב דוכסין) יכולה לגרום שישפיעו יותר לאלו שבחרו בהם [ודלא כבהנמשל, שהעבודה להכו"מ אינה מועלת כלל, מאחר שאינם בעלי בחירה], מובן, שזה שהפקח אמר אנא נסיב מלכא הוא מפני שעבודת המלך היא חשובה אצלו יותר מהתועלת (ההשפעה) שיהי' לו ע"י השרים. ומזה מובן גם בהנמשל, דעיקר הטעם על זה שאוה"ע עובדין לחמה וללבנה וכו' וישראל אינם עובדין אלא להקב"ה, הוא (לא מפני שאוה"ע טועים שהכו"מ הם בעלי בחירה וישראל יודעים את האמת שהם רק כגרזן ביד החוצב, אלא) מפני שאוה"ע, העיקר אצלם הוא שיקבלו ההשפעה, ואצל ישראל העיקר הוא לעבוד את המלך26. והענין הוא, דעיקר הטעם על זה שעבדו לכו"מ הוא (כמבואר בהדרושים27), כי בכדי לקבל השפעה מהקדושה צ"ל בביטול, ולהיות שלא רצו לבטל את עצמם, לכן עבדו להכו"מ, שבכדי לקבל ההשפעה מהם אין צריך לביטול, וכדאיתא בזהר28 דרוח מסאבא אזדמן תדיר במגנא ובריקנייא, כמ"ש29 אשר נאכל במצרים חנם, דההשפעה מלעו"ז (מצרים) היא חנם. ועוד טעם על זה שרצו

130

לקבל השפעתם מהכו"מ30, כי גם ההשפעה עצמה (הנמשכת ע"י הכו"מ) היא גדולה יותר. דמכיון שיניקת הסט"א הוא מהמקיף שלמעלה מהשתלשלות, שההשפעה משם היא שלא ע"פ חשבון, הרי ההשפעה היא בריבוי גדול31. ומזה מובן גודל השבח והפקחות דישראל שאינם עובדין אלא להקב"ה, דהגם שבכדי לקבל מהקדושה צריך לעבודה ויגיעה, וגם אז ההשפעה היא (מלכתחילה) במדידה והגבלה לפי מדת העבודה, מ"מ, הם מוותרים על ריבוי השפע (בגשמיות) [אף שגם ישראל יכולים לקבל (לפי שעה) שפע מלעו"ז32, ולא עוד אלא שהם נוטלים חלק בראש33, מ"מ הם מוותרים על זה] וחביב להם יותר ההשפעה המצומצמת שנמשכת מהקדושה.

ה) והנה הטעם של הפקח (לזה שבוחר בהמלך ולא בהשרים) הוא מפני דכולהו מתחלפין ומלכא לא מתחלף. ולכאורה הי' אפשר לומר הכוונה בזה, שההשפעה הבאה מלעו"ז (עם היותה בריבוי יותר מההשפעה הבאה מהקדושה) הוא דבר המתחלף שאין לו קיום. כי לאחרי הבירור, כשיתבררו הניצוצות שנפלו בקליפות (שמזה הוא החיות שלהם) יתבטלו34 לגמרי35. [ומכ"ש בנוגע לישראל, שגם עכשיו, זה שישראל יכולים לקבל חיות מהלעו"ז, הוא רק לפי שעה32]. וכן הוא לאידך גיסא, דזה שההשפעה הבאה מהקדושה היא במדידה והגבלה, הוא רק עכשיו, אבל לאחרי שיתגלה השרש דבחינת הפנימיות, ששרשו הוא מפנימיות המקיף, ההשפעה מהקדושה תהי' בריבוי גדול יותר מהריבוי שנשפע מחיצוניות המקיף (השייך גם להשפיע בקליפות), כמאמר רז"ל36 אם לעוברי רצונו כך לעושי רצונו על אחת כמה וכמה. אבל, ביאור זה אינו מספיק, דלפי זה, גם בחירתו של הפקח בהמלך הוא בשביל ההשפעה שתהי' לו עי"ז, והחילוק בינו ובין אלו שבחרו בהשרים (דוכסין וכו') הוא שהם חושבים רק במצב ההוה, והפקח חושב מה שיהי' בעתיד, ע"ד מארז"ל37 איזהו חכם הרואה את הנולד. אבל מזה שאומר במדרש, דזה שישראל אין עובדין אלא להקב"ה הוא מפני כי חלקי הוי' אמרה נפשי, מוכח, דזה שהפקח בוחר בהמלך הוא לא מפני התועלת שיהי' לו מזה, אלא מצד המלך38. והיינו דזה שישראל בוחרים בהקב"ה, אף שעכשיו ריבוי ההשפעה היא לעוברי רצונו הוא (לא מפני שאח"כ תהי' ההשפעה לעושי רצונו גדולה יותר, אלא) מפני שההשפעה לעושי רצונו היא מפנימיות רצונו ית' וחפצו האמיתי, וההשפעה לעוברי רצונו היא כמאן דשדי

131

בתר כתפוי לשונאו שלא ברצונו39, ולכן רוצים הם דוקא בההשפעה לעושי רצונו, עם היותה השפעה מצומצמת, להיותה נמשכת מפנימיות רצונו ית'. ומה שאומר דכולהו מתחלפין כו', הכוונה בזה היא40, דמזה שהם מתחלפין אח"כ מוכח שגם עכשיו אינם מציאות אמיתית. וזה שיש בהם חיות להשפיע חיות לבע"ח ולאוה"ע, הוא לא מצד עצמם ח"ו אלא מפני שהם יונקים מהקדושה41, ומכיון שהחיות דקדושה שבהם אינו מתאחד עמהם (ואדרבא הוא בבחינת גלות בתוכם), הרי מצד מהותם הם בחינת מות42. [ועד"ז הוא גם אלו שמקבלים השפעת החיות מהם, כמבואר בתניא43, דזה שרשעים בחייהם קרויים מתים44הוא מפני שחייהם נמשכים ממקום המות והטומאה]. וזהו אנא נסיב מלכא משום דכולהו מתחלפין, שאינו רוצה בהשפעה שנמשכת ממקום המות והטומאה עם היותה השפעה בריבוי, ורוצה דוקא בההשפעה שמצד הקדושה עם היותה השפעה מצומצמת.

ו) וצריך להבין, דלכאורה, גם לביאור זה שבחירת הפקח בהמלך היא לא מצד התועלת שיהי' לו מזה אלא מצד מעלת המלך, שלכן הוא מוותר על ריבוי ההשפעה הבאה על ידם, בחירתו בהמלך היא מצד השכל45, דמכיון שכולהו מתחלפין ומלכא לא מתחלף ראוי לוותר46 על ריבוי ההשפעה הבאה ע"י השרים ולבחור בההשפעה המצומצמת שבאה מהמלך, ומזה שמקשר במדרש ענין זה (אנא נסיב מלכא) עם חלקי הוי' אמרה נפשי, משמע, דזה שישראל בוחרים בהקב"ה הוא מצד הנשמה (שהיא חלק הוי') שלמעלה מהשכל. ונקודת הביאור בזה, דשכל האדם כמו שהוא מצד עצמו מכריח לרצות רק בזה שטוב לו. דזהו שאומות העולם בוחרים בהשרים, אף שגם הם יכולים להבין שהמלך הוא העיקר (דכולהו מתחלפין ומלכא לא מתחלף), כי להיותם בבחינת יש, אינם רוצים לוותר על התועלת שיהי' להם ע"י שיקבלו מהשרים. וזה שבישראל ישנה ההכרה שצריך לוותר על התועלת והמציאות שלהם ולבחור באלקות, הוא מצד הנשמה47 (חלק הוי') שבחירתה באלקות היא

132

בחירה עצמית שלמעלה מהשכל (דבחירה זו היא לא מצד העילוי דאלקות, שמלכא לא מתחלף, אלא מצד העצמות), וזה פועל על שכלם48, שגם השכל מכיר דמכיון שאלקות הוא האמת שחי וקיים בקיום נצחי (מלכא לא מתחלף), צריך הוא לוותר על המציאות שלו ולבחור באלקות.

ז) ואולי יש להוסיף, דע"י שהבחירה דהנשמה שלמעלה מהשכל נמשכת ופועלת בהשכל, מיתוסף בה עילוי נעלה יותר מכמו שהיא מצד עצמה. ויובן זה בהקדים המבואר בסידור ד"ה עבדים היינו לפרעה במצרים49, בענין ההשפעה הנמשכת לעוברי רצונו50 שהיא רק בדרך אגב כמאן דשדי בתר כתפוי, שהוא בדוגמת מלך51 שעושה סעודה ומשתה בשביל השרים הגדולים ועבדים החשובים ומוציא על זה ממון רב, ומהשיריים של הסעודה מקבלים גם פחותי הערך כמו עבדים ושפחות שאחרי הרחיים, ועד שגם הכלבים אוכלים את העצמות שמשליכים למטה. שבטח לא כיון המלך להוציא בשבילם הוצאות, וזה שנשפע להם שיריים (שגם השיריים של הסעודה הם הון רב) הוא רק בדרך אגב. ועד"ז הוא בהנמשל שההשפעה לעוברי רצונו היא רק בדרך אגב, כמאן דשדי בתר כתפוי, כמבואר שם בארוכה. ויש לומר, דזה שמביא שני דוגמאות שההשפעה להם היא רק בדרך אגב (ואינם יושבים בשולחן המלך), עבדים ושפחות וכלבים, ושני דוגמאות באלו שיושבים בשולחן המלך, שרים גדולים ועבדים חשובים, הוא, בהתאם לד' דרגות בהנמשל. שדרגא הכי תחתונה הם הכלבים שאינם עובדים את המלך ורצונם הוא שיושפע להם גשמיות, עוד ועוד, כמ"ש52 הכלבים עזי נפש לא ידעו שבעה. ויש לקשר זה עם הידוע53 שכלב הוא מלשון כולו לב. דטבע האדם בתולדתו וטבע יצירתו שהמוח שליט על הלב54, וזה שהוא בבחינת כלב הוא בקצה ההפכי. דלא רק שהלב שליט על המוח, אלא יתירה מזו שהוא כולולב. ולכן כל55 ענינו הוא למלאות תאות לבו. ולמעלה מזה הם העבדים הפחותים56 (העבדים והשפחות שאחרי הרחיים), שהם עובדים את המלך אלא שעבודתם היא רק מצד ההכרח (מפני אימת הכאת השבט)57, היפך הרצון והתענוג שלהם, דעבדא בהפקירא ניחא לי'58. ומכיון שהרצון והתענוג שלהם הוא בתאוות עוה"ז, וזה שאינם עוברים על רצונו ית' הוא מפני יראת העונש, מקומם הוא

133

מחוץ לשולחן המלך. משא"כ עבדים החשובים, עבודתם את המלך היא ברצון וחשק. דהגם שעיקר עבודתם היא מצד קבלת עול [כידוע59 החילוק בין בן לעבד, דזה שהבן עושה רצון אביו הוא מפני האהבה וזה שהעבד ממלא רצון אדונו הוא בדרך קבלת עול], מ"מ, זה גופא הוא ברצון וחשק, שרוצים לקבל עליהם עול מלכות שמים. ולכן מקומם הוא בשולחן המלך. ולמעלה מהם הם השרים, שיש להם ידיעה בהנהגת המלוכה [שלכן כו"כ ענינים בההנהגה מתנהגים על פיהם], וגם יש להם השגה במעלת המלך ומפני זה יש להם אהבה אליו, ועבודתם היא לא רק מצד קבלת עול אלא גם מצד אהבה. ובשרים גופא ישנם כו"כ דרגות, שנחלקות בכללות לשתים. שרים (סתם) ושרים גדולים. ויש לומר, דג' סוגים אלו שנמצאים בשולחן המלך [עבדים חשובים, שרים ושרים גדולים] הם בהתאם לג' הסוגים שבמדרש, דוכסין ואיפרכין ואיסטרטילוטין, שנמצאים יחד עם המלך, כלשון המדרש "והיו עמו", בדוגמת עבדים החשובים והשרים שנמצאים בשולחן המלך. ועפ"ז יש לומר, דהגם שהכוונה (בפשטות) בדוכסין וכו' היא להע' שרים דנוגה (כמובא לעיל מהדרושים)60, מ"מ, זה שמדייק שהדוכסין "היו עמו" הוא בכדי לרמז שמדבר כאן [לא רק בהע' שרים, שהם יש ודבר בפ"ע61, דוגמת עבדים הפחותים שמקומם הוא מחוץ לשולחן המלך, אלא] גם במלאכים שהם בטלים לאלקות, ולמעלה יותר – בספירות דאצילות שאיהו וחיוהי וגרמוהי חד62, שהם תמיד עם המלך.

ועפ"ז מובן עוד יותר גודל פקחותו של זה שאמר אנא נסיב מלכא, דנוסף לזה שאינו רוצה לקבל ההשפעה בדוגמת הכלבים וגם לא כעבדים הפחותים שמחוץ לשולחן המלך (הגם שההשפעה שנשפע להם היא בריבוי גדול) ורוצה להיות בשולחן המלך, אלא שאינו רוצה גם בהדוכסין וכו' (מלאכים, ספירות דאצילות ולמעלה יותר), אלא בהמלך, אנא נסיב מלכא. וכתורת הבעש"ט63 הידועה עה"פ64 תפלה לעני כי יעטוף ולפני הוי' ישפוך שיחו, שאינו מבקש שום דבר ותפלתו היא שלפני הוי' ישפוך שיחו. ולזה צריך פקחות גדולה. ובדוגמת מלך בו"ד, שבכדי ליכנס להקיטון שבו נמצא המלך ולראות את פני המלך, צריך לעבור תחילה דרך כמה וכמה היכלות שבכל אחד מהם יש הון יקר, וישנם כאלו שכשרואים את ההון יקר שבהיכל החיצון, הם מתענגים מזה בתענוג נפלא ומתעכבים שם. ויש כאלו שמתענגים בהיכל פנימי יותר. ודוקא מי שהוא חכם גדול, גייט אים ניט אָן החשיבות והיוקר של ההון עצום הנמצא גם בהיכל הכי פנימי, וכל רצונו ותשוקתו היא ליכנס להקיטון בו נמצא המלך ולראות את פני המלך.

134

ח) ויש לומר, שענין זה הוא האהבה דמי לי בשמים ועמך לא חפצתי65, וכלשון אדמו"ר הזקן66 "איך וויל זע גאָר ניסט איך וויל ניט דאיין ג"ע איך וויל ניט דאיין עוה"ב כו' איך וויל מער ניט אַז דיך אַליין". דהגם שהגילויים שבג"ע ומכ"ש הגילויים דעוה"ב הם גילויים נעלים ביותר, ואדמו"ר הזקן היתה לו השגה בזה, השגה אמיתית באופן שהשכל נתאחד עם המושכל67, אעפ"כ אינו רוצה לא בהגילויים דג"ע ולא בהגילויים דעוה"ב, וכל רצונו הוא רק בהעצמות, דיך אַליין. ויש להוסיף, דעיקר הפקחות בזה שאינו רוצה בהדוכסין וכו' (המדריגות שבסדר ההשתלשלות, וגם שלמעלה מהשתלשלות) הוא, דהגם שהספירות (מלשון ספירות ובהירות68) אין מסתירים על אוא"ס, דבההשפעה שנמשכת ע"י הספירות (הכלים) נראה בגילוי שההשפעה היא לא מהספירות עצמם ח"ו אלא שאוא"ס משפיע על ידם69, וביותר הוא בהאורות דהספירות, שעל ידם מתגלה האור שלמעלה מהם70, ומכ"ש בהמדריגות שלמעלה מאצילות71, שע"י האור מתגלה כל מה שאפשר להתגלות מהמאור, מ"מ, אינו רוצה בהם אלא בהמלך, אנא נסיב מלכא. ויש לומר, שזהו גם דיוק לשון אדמו"ר הזקן "איך וויל ניט דאיין ג"ע איך וויל ניט דאיין עוה"ב", דהגם שהג"ע והעוה"ב הם "דאיין ג"ע", "דאיין עוה"ב", דנוסף לזה שהגילויים דג"ע ודעוה"ב עצמם הם גילויים נעלים ביותר מתגלה על ידם כל מה שאפשר להתגלות מהמאור, מ"מ אינו רוצה בהם, וכל רצונו הוא רק בהעצמות, דיך אַליין.

ט) ויש לומר, דפירוש זה באנא נסיב מלכא שאינו רוצה בהדרגות (דקדושה) שלמעלה אלא בהעצמות, והפירוש דאנא נסיב מלכא כפשוטו (שאינו עובד להכו"מ), שייכים זה לזה. ויובן זה ע"פ הידוע72 שהאהבה דמי לי בשמים שאינו רוצה בהגילויים דג"ע אלא בעצמות אוא"ס, אף שבג"ע ישאר במציאותו ויהי' לו השגה ותענוג באלקות (נהנים מזיו השכינה73) משא"כ מצד הגילוי דעצמות אוא"ס יתבטל ממדריגתו, מ"מ, מכיון שהגילוי דג"ע הוא רק הארה בלבד (זיוהשכינה), שבאין ערוך לגבי עצמות אוא"ס, הוא בוחר בהעיקר ולא בהטפל. ומזה מובן, דכאשר הוא בוחר בהגילויים דג"ע (שהם כלא חשיב לגבי עצמות אוא"ס) בשביל הלגרמי' שלו74, בכדי שישאר במציאותו ויהנה מזיו השכינה, אפשר שיבוא מזה (ע"י ריבוי השתלשלות וכו') דהגם שיודע שההשפעה שע"י הע' שרים היא נמשכת ממקום המות (כנ"ל סוף סעיף ה), מ"מ ירצה בהשפעה זו יותר מבההשפעה שמהקדושה, בכדי שיהי' לו שפע בריבוי. ועד"ז הוא גם בנוגע להטעות של העובדים לכו"מ

135

שמחשבים אותם למציאות (שההשפעה באה מהכו"מ עצמם, או שיש להם בחירה עכ"פ להשפיע). דמזה שרוצה בהגילויים דג"ע ולא בעצמות אוא"ס, היינו שהוא נותן חשיבות לענין שמחוץ להעצמות, אפשר שיבוא מזה (ע"י ריבוי השתלשלות וכו') שיתן חשיבות להכו"מ, שיש להם בחירה בהשפעתם, ויתירה מזו שההשפעה היא מהם עצמם ח"ו. ויש להוסיף, דגם כשרצונו בג"ע הוא מפני שהוא ג"ע של הקב"ה ("דאיין ג"ע"), גם אז אפשר שיבוא מזה הטעות שיש להם (להכו"מ) בחירה להשפיע ועד להטעות שההשפעה היא מהם עצמם, מכיון שגם לפי טעות זו הכח שיש להם להשפיע הוא (לא מצד עצמם אלא) מפני שהקב"ה מינה אותם על זה כנ"ל ס"ג (בדוגמת "דאיין ג"ע"). ובכדי שלא יהי' שום נתינת מקום לאנא נסיב דוכסין וכו' הוא ע"י שיעורר אצלו (מעין ושמץ עכ"פ, שזהו בכחו של כאו"א מישראל, כדלקמן) שלא לרצות אפילו "דאיין ג"ע", כ"א "מער ניט אַז דיך אַליין".

יו"ד) ויש להוסיף ביאור בהשייכות דאנא נסיב מלכא להאהבה דמי לי בשמים שרוצה באוא"ס, בהקדים שעיקר הענין דעבודת כו"מ הוא שחושבים דבר שהוא רק אמצעי לעיקר. הן בנוגע להכו"מ, דהאמת הוא שאינם אלא אמצעי (גרזן) שעל ידם נמשכת ההשפעה, והעובדים לכו"מ חושבים שהם עיקר, והן בנוגע להשפעות הגשמיות הנשפעות על ידם, שהשפעת הגשמיות היא בכדי שישתמשו בהם לעבודת ה', והעובדים לכו"מ מחשבים את הגשמיות לעיקר (שלכן הם רוצים בההשפעה מהלעו"ז, בכדי שיהי' להם ריבוי שפע גשמי, כנ"ל סעיף ד). והנה הגילויים, גם הגילויים הכי נעלים, התכלית הוא לא בהם עצמם, והם רק אמצעי שעל ידם תושלם הכוונה הפנימית דדירה בתחתונים. ולכן, כשרוצה בהגילויים (ולא באוא"ס), היינו שמחשיב אותם לעיקר, אפשר להיות נתינת מקום שיחשיב גם האמצעים (הכו"מ והשפע הגשמי) לעיקר. ועפ"ז יש לומר, דזה שאוה"ע מהן עובדין לחמה ומהן ללבנה וישראל אינן עובדין אלא להקב"ה, הוא, כי השרש דאוה"ע הוא מחיצוניות הרצון (שרוצה באיזה דבר בשביל ענין אחר), והבחינה דחיצוניות הרצון (כמו שהיא מקור לאוה"ע) היא באופן שאין נרגש בה שהרצון הוא בשביל ענין אחר אלא שזה גופא הוא התכלית, ולכן מסתעף מזה שאוה"ע מחשבים את הממוצעים דכו"מ לעיקר75. והשרש דישראל הוא מפנימיות הרצון, שמצד פנימיות הרצון אין נתינת מקום לאיזה ענין אחר, ולכן יש לישראל ההכרה שהכו"מ הם רק אמצעי כגרזן ביד החוצב (וכן השפע הגשמי הוא רק בשביל עבודת ה'), ולכן אינן עובדין אלא להקב"ה, אנא נסיב מלכא.

יא) ועפ"ז יש לבאר גם המעלה בזה דבחירת ישראל בהקב"ה היא לא רק מצד הרצון דהנשמה שלמעלה מהשכל אלא גם מצד השכל (כנ"ל סעיף ז), כי זה שהשרש דישראל הוא בפנימיות המקיף (פנימיות הרצון) הוא מפני שישראל

136

הם בחינת פנימי, וכידוע דשרש הפנימי הוא בפנימיות המקיף, ולכן, עיקר העילוי דבחירת ישראל בהקב"ה הוא כשהרצון דהנשמה שלמעלה מהשכל (מקיף) נמשך ופועל גם בהשכל (פנימי), שעי"ז דוקא נמשך מעצם הנשמה (פנימיות המקיף), שלמעלה גם מהרצון שלמעלה מהשכל (חיצוניות המקיף). ויש לומר, דזהו גם מ"ש<10> חלקי הוי' אמרה נפשי (חלקי דוקא), דחלק הוא בחינת פנימי (כידוע76בענין מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו ומה יפה ירושתנו), והעילוי דבחירת ישראל בהקב"ה הוא כשהבחירה דהנשמה נמשכת בפנימיות, בהבנה והשגה, ובאופן שזה פועל במחשבה דיבור ומעשה, שעי"ז הוא ההמשכה דפנימיות המקיף.

יב) ויש לקשר זה עם מ"ש במדרש תהלים עה"פ77 למנצח לדוד להזכיר, משל למלך שהי' לו צאן וכעס עליהם גירש את הצאן והתיר את הדיר והעביר את הרועה, אחר זמן כנס הצאן ובנה את הדיר ולרועה לא הזכיר, אמר הרועה הרי הצאן מכונסות והדיר בנוי ואני איני נזכר. כך אמר דוד למעלה מן המזמור78 כי אלקים יושיע ציון ויבנה ערי יהודה, הרי הדיר בנוי, וישבו שם וירשוה וזרע עבדיו ינחלוה ואוהבי שמו ישכנו בה, הרי הצאן מכונסות, ואני איני נזכר, לכך למנצח לדוד להזכיר. וצריך להבין, הרי זה שכנס הצאן לאחרי שכעס עליהם (ולא היו מרוצים לפניו) הוא מפני שנתעורר שוב הרצון אליהם, ולמה לא הזכיר (מעצמו) להרועה, וצריך לבקשה מיוחדת על זה. והענין הוא, דרצון הוא מקיף, ואפשר שהמשכת הרצון יהי' בחיצוניות. וזהו שבקש דוד שהרועה יהי' נזכר, דרועה הו"ע השפעה פנימית (כידוע79 החילוק בין רועים לנסיכים). וכל זמן שלא ישנה ההשפעה פנימית (הרועה), חסר העיקר. כי המשכת המקיף עצמו היא מחיצוניות המקיף, ושרש הפנימי הוא מפנימיות המקיף. והגם שכשהצאן מכונסות נותנים להם כל צרכיהם, והאיך שייך לומר שאין להם רועה, יש לומר, דההמשכה פנימית שע"י הרועה הוא לימוד התורה79, ומכיון שהתורה דעכשיו היא הבל לגבי תורתו של משיח80, נמצא שחסר עדיין אמיתית הענין דרועה (פנימיות). והגם שהמדובר כאן הוא לאחרי שאלקים יושיע ציון ויבנה ערי יהודה וגו' שזה יהי' בגאולה העתידה, הרי עיקר הגילוי שיהי' בגאולה העתידה הוא הגילוי דעצמות אוא"ס שלמעלה מהשגה, וזו היתה בקשתו של דוד (דוד מלכא משיחא), וע"י בקשתו נעשה זה, שיהי' גם הענין דרועה, הבנת והשגת התורה בתכלית השלימות.

137

יג) וע"פ כל הנ"ל יש לבאר הקשר והשייכות דבחירת ישראל בהקב"ה ובחירת הקב"ה בישראל, דבחירת הקב"ה בישראל להיות לו לעם סגולה, שרצונו הפנימי דהקב"ה הוא בישראל (ולא שהם אמצעי לענין אחר), הוא השרש והנתינת כח לבחירת ישראל בהקב"ה, כנ"ל בארוכה דזה שישראל בוחרים בהקב"ה הוא מפני ששרשם הוא בפנימיות הרצון. [ויש לומר, דזה שהבחירה בישראל הוא בהגוף, מזה נמשך להם הכח, שגם בענינים הגשמיים יהי' הגילוי דפנימיות הרצון, שעי"ז נרגש בהם שגם הגשמיות הוא בשביל עבודת ה']. ועפ"ז יש לבאר זה שהקרבנות של אשר היו על שם הבחירה שבחר הקב"ה בישראל, אף שאין אישורן של ישראל אלא על שבחרו בהקב"ה, כי עיקר העילוי דישראל הוא (לא זה שיש בהם מצד למעלה, אלא) זה שפועלים ע"י עבודתם, ובזה דוקא (מה שפועלים ע"י עבודתם) הוא עיקר הנחת רוח והתענוג דהקב"ה, אלא שבכדי שיהי' להם הנתינת כח על זה הוא ע"י ההמשכה והגילוי דבחירת הקב"ה בישראל, וגילוי זה נמשך ע"י הקרבנות שהקריב אשר. דנוסף להכח שבכ"א מישראל מצד שרשו בפנימיות הרצון, הנה ע"י הקרבנות דאשר, נמשך כח זה בגילוי יותר. ויש לומר דע"י שאמר אדמו"ר הזקן איך וויל מער ניט אַז דיך אַליין, ובפרט לאחרי שנתפרסם זה ע"י הצ"צ, ניתן הכח (עוד יותר) לכאו"א מישראל, ובפרט לההולכים בעקבותיו ובדרכיו, דהגם שיש לו ריבוי רצונות, ועד לרצונות שמצד נה"ב, שכל הרצונות שלו יהיו בלא לב ולב, ועיקר רצונו יהי' להשלים כוונת העצמות לעשות לו ית' דירה בתחתונים (ע"ד ומעין שהי' אצל אדמו"ר הזקן שלא רצה מער ניט אַז דיך אַליין), וגם רצונו בגשמיות יהי' (בעיקר) בכדי לעשות את הגשמיות כלי לאלקות. ועי"ז יומשך לו גם ריבוי השפעה בגשמיות, כמאמר אדמו"ר הזקן81 אַז דער אויבערשטער גיט אידן גשמיות און אידן מאַכן פון די גשמיות רוחניות, דמזה מובן, דכשהקב"ה נותן לישראל ריבוי גשמיות עושים ישראל ריבוי רוחניות, ריבוי בכמות וריבוי באיכות, ועד לתכלית השלימות, ועד שמתקשרים ומתאחדים בהקב"ה, ישראל (אורייתא) וקוב"ה כולא חד82. וכל זה נעשה מתוך שמחה וטוב לבב, בימי ההכנה לזמן חירותנו, וזה מביא גם את זמן חירותנו בפועל, גאולה האמיתית והשלימה ע"י משיח צדקנו, בקרוב ממש.

Chezkas Moshiach/Moshiach Vadai


ראוי להיות משיח: 
We have someone in every generation - a tzaddik in that time & if Hashem wants to bring Moshiach n his generation then he is Moshiach. If that generation doesn't have the zechus then he doesn't become Moshiach and Moshiach doesn't come in that generation. This is the nassi hador = moshiach hador. Rebbi Yehuda's students said their Rebbe is Moshiach, then found froof for R' Chanina...no contradiction because these people each lived in a different generation and each of them was the Moshiach of the generation. 

חזקת משיח:
1) He starts to do the peulos of Moshiach - he's trying to be Moshiach and if someone's trying to be Moshiach you have to follow him
2) It's the time of golus (once it's geulah he's for sure Moshiach)
*He's from Beis Dovid
*In his personal life he's a tzaddik - he keeps torah shebaal peh & torah shebichsav perfectly (so obviously can't be osoh ha'ish because he didn't keep torah shebaal peh - also shabsai tzvi they saw he wasn't so careful with mitzvos)
*He'll influence the world & people around him - get the yidden to follow the ways of Hashem - not by force but nicely (and not changing halacha to accomadate them either)
*He fights the wars of Hashem - Rebbe says this isn't a physical war - it's a spiritual war against assimilation. We're in that war now. The Rebbe never used an umbrella: "Did you ever see a soldier with an umbrella?"

משיח וודאי:
1) he succeeded and is for sure Moshiach - a fact- he is the real Moshiach that Hashem promised about in the Torah - Moshiach that brings geula & the BHMK. 
2) After geula - there is no way back, geula is forever -- so if he brings Geula he's for sure Moshiach
Builds the BHMK, gathers all the yidden to eretz yisroel, wins the war, brings yidden back to yiddishkeit, & succeeds against the goyim. Will make the whole world serve Hashem - even the goyim - but that's not part of Moshiach vadai. 

If it's possible for Moshiach to have techias hameisim and bring geula, how do we know it's not a tzaddik from a long time ago, not just the Rebbe? 
The same person who will be Moshiach has to start the job right before Moshiach comes - he has to prepare the yidden for geula (Rambam hints this & the Rebbe explains it). 

The Situation Now
Chezkas Moshiach has to be revealed - he can't be a hidden tzaddik - everyone has to know about him. The Rebbe already said we have a chezkas moshiach in our generation & yehi ratzon that we should already be zoche to get Moshiach vadai = complete geula. 

How do you know who isn't Moshiach?
Yes, someone can be chezkas moshiach and then he's not Moshiach anymore. 
If...1) He wasn't successful - you see the opposite of success - he's pushing Yidden further away from Yiddishkeit. 
2) He was killed (in a war) this is the exact opposite of success in war - not only did he not succeed in war but he lost 
*If someone passed away he can still be Moshiach - he can get up by techias hameisim and continue the process of Moshiach. Yes, in general techias hameisim is in the 2nd tekufa but for specific individuals can have techias hameisim even before Moshiach. Throughout history people had individual techias hameisim and so can Moshiach. 

The difference between dying and being killed:
Rambam writes neherag-killed- because if a chezkas moshiach passes away he's not disqualified from being Moshiach. Death is not the opposite of succeeding in the wars - his job can continue on when he will wake up by techias hameisim & he'll continue as Moshiach vadai. Moshiach can get up before everyone else because for specific individuals there can be techias hameisim before Moshiach comes. The Rebbe says the frierdiker rebbe is Moshiach & will bring geulah - some tzaddikim will wake up right away before the beis hamikdosh. 
Moshiach must start the job right right at the end of golus, so it can't be a Moshiach from a while ago who will get up by techias hameisim. 

Story: Yishayahu: 
A king from beis dovid is a grandson of chizkiyahu hamelech - a very special person, influence bnei yisroel to do torah & mitzvos, got rid of all the avoda zara for a long time -- was chezkas Moshiach. Mitzrayim had a fight with Naharayim and eretz yisroel was in the middle, and mitzrayim said 'I just want to go through eretz yisroel'. Mitzrayim said if you don't let me I'll have a war with you, so he fought with him and Yishayahu had 200 arrows in his body. A good melech kasher - he said Hashem will fight for us with the goyim - it doesn't have to do with the yidden, but he still didn't let. 

1. ונתתי שלום בארץ 
I will peace that no one with fight with the Yidden. 

2. וחרב לא תעבור בארצכם
A sword will not go through eretz yisroel (even a goy's sword to another goy's sword)

He thought it was the time of Moshiach because he fulfilled chezkas Moshiach, so he figured that paroh won't be able to go through eretz yisroel because of this posuk. It also hints to in the gemara that yishayahu is Chezkas Moshiach because after 300 arrows hit him, he started speaking 'Hashem s right - tzedek hu' that he shouldn't have gone to to a navi - yirmiahu - to tell him that he's Moshiach 

UMOS HAOLAM L’ASID LAVO

What the Torah says on Osoh Ha'Ish
Rambam brings out 3 points: 
1) Moshiach will make it good for the yidden in gashmius - redeem them from their golus troubles
2) Moshiach will gather the yidden to eretz Yisroel
3) Moshiach will strengthen their torah and mitzvos
Osoh ha'ish did the opposite of all 3 things. Was a stumbling block, killed a lot of yidden and made a lot of troube for them, spread us out instead of gathering us to eretz yisroel, tried to change the torah, caused the majority of the world to serve avoda zara

If he was killed = not success, can't be Moshiach
Moshiach vadai = means he actually succeeded, didn't just trie
If he was just died he can have techias hameisim and continue the job but not if he was killed

So why did Hashem out Osoh Ha'Ish into the plan?
The fact that Islam and x-ianity pave the path for Moshiach is from Hashem because they spread the concept of Hashem, Moshiach, Mitzvoos - so when Moshiach comes these concepts will we known already

What will be with Goyim when Moshiach comes?
Rashi: They will be converted – regular yidden – source
“In moshiach’s times I will call the goyim and they will all speak about Hashem echod”
Q: Gemara says we don’t accept geirim at 2 times 1. In the time of shlomo hamelech 2. In the times of moshiach – when it’s good for the yidden – want him to be sincere.
A: We won’t accept converts at first. Because first everything will look good physically, but eventually enough of the light of Hashem will be revealed and they will see the beauty in yiddishkeit then we’ll let them convert because it’s for the right reason.

2nd opinion: Rambam
The goyim are going to stay goyim, just they will start keeping sheva mitzvos bnei noach. Yiddin always have a responsibility to make sure the goyim are keeping sheva mitzvos bnei noach- but once we have the power to do it, then we have to enforce it.
Source: Shimon & Levi killed the whole city of shchem when the took dina – one of the sheva mitzvos is giluy arayos – besides for which they have to make judges & make a system to make sure its enforced in their community

The world was created for yidden to do mitzvos
Why were goyim created?
1. make it not boring, add company
2. make bechira for yidden-a challenge to keep mitzvos

Alter Rebbe: The goyim will do some mitzvos besides sheva mitzvos
We know that goyim will be slaves – eved cnani – responsible for more mitzvos – has to go through a certain conversion process beforehand
Every yid will have 2800 slaves – each corner of tzitzis will have 10 from each of the 70 nations. 7x4x10 – whoever is zoche to keep the mitzvos of slaves
Husbands zechuyos go to the wife and vice versa- even before marriage they affect each other

You see from all 3 opinions that goyim will exist when Moshiach comes.

Sunday, June 15, 2008

Seuda L'Asid Lavo

סעודה לעתיד לבא
Midrash: How they'll be killed
The Shor Habor & the Levyoson will kill each other at the same time. Shor Habor will kill with its horns & the levyoson will kill with its fins. It's going to be a show, like a circus. 
Who will get to watch the show> People that didn't participate in goyshe entertainment (movies, music, theaters, etc)
Who will get to eat it? People that kept kosher. 

אז ימלא שחוק פינו
We'll watch it and laugh - just like people watch a bull fight and laugh at how the bull thinks it's in charge but really it's being teased and the guy knows exactly what he's doing. We'll laugh at how we battled the yetzer hara and how our yetzer hara thought it had power. 
Another interpretation: we'll see all the physical wars that bnei yisroel had with the goyim - like a movie throughout history. 

If our yetzer hara really doesn't have any control what's with bechira chofshis? 
Part of controlling the animals - circus people tease animals & it seems like the animal is put down, but really it's to lift him. Same with us and Hashem. Hashem sometimes puts us in the situation - it looks bad at the time we'll see how it was really yerida ltzorech aliya. 

What's the difference between simcha and schok? 
Simcha: Happiness is from something of value that's limited - it's connected to some greater accomplishment. 
Schok: laughter out of fun is unlimited - it's not limited to a reason - you're just laughing. When the Shor Habor & Levyoson are fighting there will be such great joy it will be unlimited - laughter. 

יין המשומר
It's from brias haolam - 4768 years old. Wine, the older the better. 
Q: Why are the Avos not going to say kiddush and Dovid will? Aren't the Avos greater than Dovid? 
A: Regarding this specific topic, Dovid is greater. 
You have to have 4 things to bentch on the kos:
1) bris 2)torah 3) eretz 4) beis hamikdosh

 

Pshat

Maharal’s Opinion

Maharsha’s Opinion

Avraham

Had a son - yishmael

Children caused trouble in golus

Children didn’t have a bris milah

Yitzchak

Had a son - eisav

Children caused trouble in golus

Children didn’t have a bris milah

Yaakov

Got married to 2 sisters which was later assur

The children- shvatim split into malchus yisroel & yehuda – children caused machlokes

Torah doesn’t allow marrying 2 sisters (torah)

Moshe

Didn’t enter eretz yisroel

Fact that Moshe didn’t enter eretz yisroel

Didn’t go to eretz yisroel (eretz yisroel)

Yehoshua

Didn't have children to live on

Didn’t have a continuation so he can’t be connected to geula

No children to continue the process of building the bhmk (BHMK)

Dovid Hamelech

No problems – kos yishuos esa uvshem Hashem ekra’

Dovid represents Moshiach coming out of him.

Dovid had shlomo to continue building, and fulfilled all 4!

THE CUP
It will be 221 Lug. 2) We know this because dovid said 'kos rivaya' a cup that satisfied & the gematria of rivaya is 221. 2) The level of the kos is the level of arich - which is the gematria of 221. 

Q: How is Dovid going to make kiddush onto such a big cup? 
A: The shor habor & levyoson will give us strength. We'll never have to eat again & we'll have so much strength that we'll be able to hold it. 

The Mayla of the cup: Gavia is a pitcher it-it fills other cups, 'kos' is small. 

Kos yishuos ESA uvshem Hashem ekra

Baalei Teshuva will merit to drink Yayin Hamishumar
Q. How coma a man who NEVER sinned can't drink wine?
A: Not litarally! Baalei teshuva are people who overcame a challenge, even something little like a tayva. Therefore all of Yidden are baalei teshuva.

Q: But still the PSHAT is that it's baalei teshuva. Why are baalei teshuva greater than tzaddikim?
A: A Baal Teshuva turns of his aveiros to good, because the sparks of elokus that are in 3 klipos hatemeios are much higher than in klipas noga. A baal teshuva naturally does so many more mitzvos than a regular person & with so much more chayus. It's like a stream that's blocked & then let out - there's lots of energy. 
Baal Teshuva has a harder challenge because since he already did aveiros it's much harder for him to overcome the temptation the next time. 

*We are on the level of maharsha & rambash but not of the Alter Rebbe. 
1) In a smaller scale than a REAL baal teshuva
2) if you get someone to do teshuva, it's as if you did it. 

Who will actually drink?
1) Either someone who practically is a baal teshuva 
2) someone with challenges

Why do we say 'lchayim ulvracha"?
Wine has a lot of power. It brings out the inner part of a person. We say lchayim ulvracha because we want to bring out the good part in a person. 
2 times that wine brought out bad:
1) Adam - it was  a grape tree that brought out bad
2) Noach - wine brought upon a curse 

So we say lchayim ulvracha so only good things should come from it. 



Chof Ches Nissan

כח ניסן
“Chas veshalom there are some yidden that it’s comprehensible to them that moshiach won’t come tonight, tomorrow, the next day, etc.”

1) Where is the source for this in Torah?
Achakeh lo bichol yom sheyavo – 13 ikkarim –
A person who believes in Moshiach but doesn’t wait for him, is kofer the torah. At least it should be in our mind that we’re expecting him.
1. How could you say he’s a kofer – he believes?
2. How could the Rambam say this is one of the foundations of yiddishkeit?

2) Story:
R’ Yehoshuah ben leivei had a lot of connections with eliyahu hanavi. One day met eliyahu hanavi by the cave of r’shimon bar yochai. R’ yehoshua said I heard 3 sounds but I saw 2 people. (the 3rd was Hashem).
Asked eliyahu ‘when will moshiach come?’ he said ‘why don’t you go ask moshiach.’
‘who is moshiach’
‘(in that generation) he sits by the sick people in rome – the point is Moshiach is found wherever the yidden are exiled)
asked him eimosai kosi mar
said today – so he got all excited
next time he sees eliyahu hanavi he says ‘he told me a lie!’
he explained ‘hayom im bkolo tishmau – today if you will listen to Hashem’
moshiach wanted to teach r’ yehoshua a lesson that the answer has to be ‘hayom’

3) Explanation of the meforshim on Rambam - MISSING THIS PART 

4)Why is this the basis of the torah? 
Because when moshiach comes we can do all the mitzvos – so someone that’s not waiting for this time is a kofer – shows his attitude towards mitzvos

Shema yisroel Hashem elokeinu – for now Hashem is only our G-d, Hashem echod – but when Moshiach comes Hashem will be echod
according to Rashi you have to have in mind Moshiach

Question of the Rebbe Maharash & explanation of lechatchila ariber: MISSING THIS PART

Tut Altz Vos Ir Kent
Q: What specifically will bring Moshiach closer?
LEARNING INYONEI MOSHICH & GEULA
Why learning?
1) Hashem created a world through torah - Torah is the blueprint. So when we learn Torah, we bring Torah down. Same with learning about Geula- when we learn about geula we bring geula down. 
2) Through learning yinyonei geula it becomes clear the signs of Moshiach coming and WE come to believe it. 

Q: It says Moshiach will come unexpectedly. So how can we learn about Moshiach - then we'll be expecting him?! 
A: 2 amorim were calculating when Moshiach would come. Another amorah told them that by calculating they're prolonging Moshiach. When someone tries to calculate & figure it out with his knowledge, then this can stop Moshiach C"V. But we know that it's beyond our knowledge to decide when Moshiach's coming, so then learning about moshiach BRINGS moshiach. 

Proof: Most of our davening is talking about Moshiach - so you can't say we're not supposed to think about moshiach and then it will be unexpected. 

2nd Major thing to bring Moshiach: TZEDAKA
Why?
1) In Tanya it says gemara says whenever the word 'mitzvah' is used, it refers to tzedaka. Why? When someone works he puts his whole life into making money. When he gives tzedakah all that energy is converted to kedusha. Since the point of Moshiach is to elevate all gashmius, if we have the intention of Moshiach while giving tzedaka it will bring Moshiach. 

גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה2 

THE STORY ON RAV GUTNICK - DON'T HAVE IT

"Moshiach won't come until all the neshamos have been born"
A way to bring Moshiach is to have kids. Having kids has a special bracha to bring Moshiach quicker, because Moshiach will come when all the neshamas from the treasure up in Shamayim (gof) come to this world. 

Q: The Rebbe said our work is done - so what's the point of having more kids now?
Intro:
When Moshiach comes 2 things will be different about giving birth. 
1) The won't be pain because cheit eitz hadaas will go away
2) Instead of 9 months, pregnancy will be 9 hours. 

Q: Where will neshamos come from when Moshiach comes if we have to finish up the treasure for Moshiach to come?
A: There are more neshamas that aren't from that box - the Moshiach neshamos. They were set aside when the world was created. So every neshama we bring down brings much more world to the light to get ready for Moshiach. The neshamos that we bring down now are Moshiach Neshamos.

MIVTZOIM - did we ever learn this?

Kibbutz Galiyos

קבוץ גליות
The Rebbe said: it already started nowadays, it's the only time in history that so many people came to Eretz Yisroel - especially from places that in was never possible to come from (Russia etc). 

Q. What's the difference between this view and Zionism?

Zionism:
1) When it first started was not associated with Hashem and Yiddishkeit. Wanted a Jewish state to show that the Jews are the same as all the nations and they can have their own country too. 
2)There is Frum Zionism - they say that the founding of Medinat Yisrael is the beginning of geula. There are 2 issues with this:
a. Geula has to come through Moshiach - a tzaddik who is leading bnei yisroel to come to eretz yisroel. Who is could it be then? Definitely not the government C"V - Moshiach has to be a tzaddik and help Bnei Yisroel increase in Torah and Mitzvos. 
b. Ramban: Real kibbutz galiyus comes after the Bais Hamikdash was already build - and it wasn't yet. 

Q. What's the difference between what the Rebbe said - that kibbutz galiyus started - and what the zionists say?
A: The Rebbe was saying it started in a ruchnius sense but not a physical sense. Also, the rebbe says kibbutz galiyus specifically though Moshiach, the Rebbe, not C"V the other way. 

Q. Why isn't it geula?
A: Geulah doesn't just mean that Yidden are in eretz yisroel - geula means teh whole world will be changed. 
Mashal: A husband and wife got into a fight. The wife leaves. She comes back at night to get some stuff - you might think they're back together because she's  back home, but really their relationship is not the same even though she is physically in the house. 
Bnei Yisroel are in eretz yisroel but it doesn't mean we have the geula relationship with Hashem. 

Finished Avodas Habirurim


נסתיימה עבודת הבירורים 
First Source: Yaakov Finishing the Birur
Q: Yaakov ran away from eisav, so why did he think to send him presents to make peace? Didn't he know he's putting himself at risk?
A: Yaakov thought he already finishing elevating the sparks and that the world was ready for Moshaich. He thought even eisav could be elevated not - that's why he sent him non kosher animals too. 

But...Yaakov was mistaken
Yaakov had only elevated the place where he lived -- the whole world wasn't ready for Moshiach. 

Outcome
Yaakov already lived with Moshiach. Although the world wasn't ready, he couldn't even tell because he lived Moshiach so much. Just like Menachem Mendel m'vetebsk who had to open his window to smell outside if Moshiach was there - because inside he was already living Moshiach. 

In our generation we finished elevating the world world
The Rebbe says that today we already accomplished all the birurim - the world world including the goyim. There's nothing left to do. 

How do we know it was purified completely?
1) Teshuva nullifies aveiros and more mitzvos added up than aveiros. 
2) There are shuchim going out elevating all over the world - not like yaakov, they don't just do their own daled amos but go out and affect other people. 

The Outcome: It's a fact
There were 2 ways the Rebbe talked about Moshiach: Wish & fact. Someone wrote two versions of a sicha about avodas habirurim and showed it to the Rebbe. The rebbe crossed out wish and wrote fact - it's a fact that it's already finished. 

So why don't we see what we've accomplished?
Hashem want's to challenge us. We'll get a much greater reward because it's so much harder. We were able to work even when we didn't see any results. This is how we have bechira chofshis!
Mashal: Someone that cuts wheat was offered to get paid the same amount standing in a room inside just doing the motions of cutting wheat. Even though it seems like a good deal (not hot inside, easier, etc.) it was SO much harder because he didn't see himself accomplishing anything. 

Q. How come there's evil in the world if we finished our job?
A: Finishing doesn't mean there's no evil. There's a certain percentage necessary to accomplish to bring Moshiach - so we accomplished that percent so Moshiach can come. 

In a sicha the Rebbe says we don't even need to do Teshuva, everything's finished, and in another sicha the Rebbe says we have to do Teshuva. 
Q: So which one is it- how can the Rebbe say both?
A: Bnei Yisroel did teshuva and mitzvos - enough through all the generations. So Moshiach can come, but individually we each on our own need to do teshuva - but that can't hold back Moshiach from coming. 

If there's only a small percentage of bad why is it so strong?
A; It says before Moshiach comes bad and good will separate so they'll each be very strong. (like gray being separated to black & white) Our job today is to take klipas nogah and elevate it to kedusha - physical things for Hashem. Kedusha gives energy to klipas noga who gives it to 3 klipos hatemeios - but when we elevate it to kedusha 3 klipos hatemeios don't get any energy. 

*When Moshiach comes there will still be evil (a different type of evil) an evil that won't be mixed with goodness - it won't affect the jews - our yetzer hara until techiyas hameisim. Once there is techiyas hameisim then Hashem will eliminate bad completely. 

*The Rebbe says that today we can all become tzaddikim. By elevating ourselves to the time of Moshiach we can totally get rid of evil. 
Mashal: Soldier who's paranoid after war.
Nimshal: We don't have to fight bad - we're done avodas habirurim but we are so used to fighting our yetzer hara. 

So if we finished avodas habirurim then what's left to do?
Q: The Rebbe says everything is finished and ready and there's nothing left to do, so we demand ad mosai - but in the very same sicha the rebbe says that since Moshiach is not here it's a proof that we still have things left to do. So which one is it?
A: There are 2 parts of our avoda: logic & emunah. 
According to logic of torah we finished everything. 
We still have to have emunah, which is above logic, and know that Hashem is the ultimate of justice. 

Proof: Moshe Rabbeinu
Moshe asked how come Bnei Yisroel are suffering in Mitzrayim (logic)? Hashem answered Moshe 'you have to have emunah. Yes, it doesn't make sense logically, but you have to have emunah'. 
The torah always writes in a positive way. If it's written in a negative way it's supposed to teach us something.
The lesson: We have to complain & ask Hashem 'ad mosai?!'

What's our avoda now?
To reveal Moshiach in actuality 
Avoda Chadasha: We have to accept the light of Moshiach and realize the truth. In order to accept we have to understand it - so we have to learn. The more we learn the more we can accept! Every mitzvah we do we must have in mind that it's for Moshiach. 
Mashal: A man goes to the hospital to get better. Once he's already healed, in order to get out of the hospital it's a whole procedure, paperwork, etc. etc. 
Bnei Yisroel went into golus to get purified=cured. Now the world is cured, we are finished and ready to go out. Now we just have to do the procedure of getting cured - we have to prove that we are healthy and ready to go out. 

Proof: Kal Vchomer from Yaakov
Yaakov himself was ready for Moshiach but the world wasn't ready, so Moshiach couldn't come. The Rebbe says if yaakov was ready & the world wasn't, how much more so now when the world IS ready. 

Thursday, June 12, 2008

Toldos Chabad Songs!

Halacha Notes

Hi! I'm posting halacha notes as I study them...(from Sara Stevens notes):

SIMAN SHIN VOV
Cheftzecha:
Alef: What does cheftzcha (pursuing your needs mean)? You're not allowed to pursue your wants. Even if it's a not a melacha that can't be done on shabbos but it's something you want to do after shabbos you're 'preparing' - that's assur. 
Example: on shabbos you walk in the garden & see the work that has to be done after shabbos - even though you're not doing anything muktzeh it's assur. 

Beis: This applies when it is clearly noticeable that you are preparing for after shabbos-something that's  not allowed on shabbos. 
Example: on the way home take a detour & walk by stores which is out of the area because you want to see something you want to buy after shabbos - its obvious what you're doing so not allowed. 

Daled: You're not allowed to buy, sell, rent, or hire out on shabbos. It's decreed by the chachamim because they were concerned that it would lead to writing. 

Hey: The Alter Rebbe says - in sif alef when it says cheftzcha it only applies to something personal. If it's for the sake of a mitzvah it's ok. Why? Because it says cheftzCHA - YOUR wants. 

Ches: You're not allowed to work for earning on shabbos - even if the work is mutar b/c chachamim were concerned that it will lead to business transactions. 
Example: Hire a worker to be watchguard (mutar on shabbos) - it isn't allowed b/c his intention is to earn $$. The boss is not allowed to pay and the worker is not allowed to accept $$. The issur is if he's being paid specifically for shabbos. If he's  being paid weekly including the work he does on the other days, then it's ok. 

Tes: If a person is gonna be hired for an amount of time you can't specify how much you're being paid per day. You just lump the amount per week/month and then he can be paid a whole sum of $$ including what he did on shabbos. 

Yud Alef: It's forbidden to hire a chazzan to daven on shabbos or yomtov - even if you hire him before it's still assur. Some goes for blowing shofar, etc. Another opinion: some people permit it because it's for the sake of a mitzvah (so there is no concern of business transactions coming out of it). The A"R says minhaf is that we're lenient but according to ALL opinions you won't see a siman bracha from this money - because it's earned on shabbos.
If they're hired for a week/month etc and what they do on shabbos is part of it, then it's fine. 

Yud Beis: We are just forbidden to do personal wants. You're allowed to deal with community matters- it's not personal. 

Yud Gimmel: One is allowed to speak to a teacher (who teaches a sefer or a trade) when he's going to teach, but you're not allowed to discuss the wage/fee. A teacher who teaches torah is obviously ltzorech shamayim and not ltzorech atzmo. Also learning a trade is allowed to be arranges because it's not cheftzecha - it's cheftzei shamayim because if you don't know a trade it could lead you to steal. 

Tes Vov: There are thos who say when someone pledges $$ on shabbos you can't say the amount that you're going to give. But the minhag is to be lenient b/c you're allowed to say the amount you're going to give to tzedaka on shabbos. 
It used to be when a chosson got married he would make a speech & then ppl would pledge to the new couple. The A"R says this is a bad idea because it's not tzedaka - it's a present & not allowed to give presents on shabbos besides food, drink, or something to use that day. 

Tes Zayin: It's a minhag to auction off aliyos in shul. The A"R says the one who bids more merits it. It would've been better if it was prohibited b/c it can lead to transaction, but you can squeeze in a way to reason it's ok. 
Selling seats on shabbos isn't allowed because it's an object. Auctioning off mitzvos is ok because they don't transfer owners (doesn't take away from someone else). 

Yud Ches: Auctioning off esrog in a shtetel is not allowed to do because it's measuring on shabbos (string, tape, etc.). metzitza shel mitzvah is allowed - to measure for a mitzvah. 
Example: A meis with kohanim in the adjacent room & open doorways - you're allowed to measure the doorway to see if the tumah could have gotten through. 

SIMAN SHIN ZAYIN 
Speaking on Shabbos
Alef: Vdaber davar. regarding these words the chachamim explained that one should not say on shabbos 'tomorrow I will do ____'. If it's asur from the torah or midirabanan. The A"R says that if speaking out it today will help it's still asur. 
Example: asking someone to rent a care since you won't have time after shabbos - is assur. 
Example: on shabbos don't say 'on tuesday i'm gonna rent a car'
Even if it's about a mitzvah it's still assur. 

Beis: Even talking devarim beteilim - do not mention doing a melacha because it's assur to speak about them. People who discuss news & discoveries because it gives them pleasure is mutar, but talmidei chachamim shouldn't do that much. Someone who doesn't fine pleasure in talking about things isn't allowed to talk about it & even more can't discuss it with their friends. 

BACK TO SIMAN SHIN VOV
Chof Alef: It's muttar to think about your business on shaboos - even to think about doing a melacha, how it's going to be done, because the issur only went as far as speech. It says 'vdaber davar' not 'hirhur'. Nevertheless if his thinking brings unrest in his heart or a trace of worry it's assur. Even though if you don't worry then it's mutar- from a perspective of oneg shabbos - one should not think of his business b/c shabbos comes & one should think that all his work is finished. We learn this from 
"sheshes yamim taavod v'asisa kol melachtecha'. 
pshat=all types of work
drash= you should imagine that all the work is note & with that though the oneg is great. 

Chof Hey: Someone who lost something on shabbos - it's muttar to make an announcement. Even if the lost object is muktze because it's a mitzvah of hashavas aveida. It's not cheftzcha - but for cheftzei shamayim because it's a mitzvah. 

BACK TO SIMAN SHIN ZAYIN
Hey: You're not allowed to tell someone something that will cause them tzaar - like telling about the death of a close one. 

Yud Gimmel: IT's assur to speak about financial calculations, because it might come to writing --but you can think about it. Why? Because machshava => mayseh is much less likely than dibbur => mayseh. 
If it's a calculation in a mishna etc. that helps you understand it, not for your own needs, then it's fine. 
Even numbers where there's no concern of writing - it's inappropriate to discuss it because you shouldn stay away from devarim beteilim.  

Yud Daled: You're allowed to say to a worker "do you think you'll have some time tonight?" because it's not outrightly saying any assur and what was hinted out was only bmachshava. However, you can't say "I need you to be with me tonight, or I ned work from you tonight."

Tes Vov: There are things that are generally done in a way that is assur on shabbos, but they can be done without it being assur. 
Example: One shtetl to the other is usually tchum shabbos, but if there's huts on the way then it's not out of tchum Shabbos. So if you want to say something about something that will be done after shabbos, but there are ways of gettng out of the issur in certain scenarios, then you can say it because there's a heter. In halacha terms it's called tzad heter. 
So only type of activity where there's a tzad heter - way to be allowed - then you can talk about it, but should use a term that specifically indicates an issur. 

Chof Alef:
Shtarei Hedyotos- mundane documents. Documents of debt, transactions, mortgages, accounts, bills, etc. (not allowed on shabbos) You're not allowed to read them because it falls under mimtzoi cheftzcha. You're also not allowed to look at them (read only with eyes, not lips). The rule of machshava not being assur only applies when it's not obvious what they're thinking about. If looking at a bill and thinking it's obvious what they're thinking. 

Chof Beis: Chacham extended the issur to any written/printed material - not allowed with eyes or mouth. Why? because the chachamim were concerned that if you were allowed to read other things it would lead to reading shtarei hedyotos. 
Example: can't read a list of guests/menu on shabbos. 

Chof Gimmel: Now the practice is that the shamash does read the list that was prepared (menu, guest list, etc.) Once something because practice the chachamim have to find a way to justify it. Because it's usually done in relation with a seudas mitzvah - if it's for the sake of a mitzvah it's not mimtzo cheftzcha so it's ok. 

Chof Daled: Example: If there are announcements in shul like shiurim etc. it's muttar to read them because it's either ltzorech mitzvah or ltzorech rabim-both cases it's muttar. 

Chof Hey: Letters of greeting are assur to read (both with mouth & eyes) on shabbos b/c chachamim scared it could lead to shtarei hedyotos. There is a lenient opinion: if it's a letter that was sent & was never read yet, you're allowed to read it because maybe there's something in the letter that you really need to know. The A"R says that because it's a safeik drabanan were lenient. But even if you're reading it should read with eyes not lips. 

Chof Vov: The actual LETTERS of greeting aren't muktzeh - just reading them isn't allowed. 

Chof Zayin: A practiced custom is that when the mailman brings the mail we should say to him 'please put it down inside' because it's customary not to take it from his hand because we are concerned that a person might take it from his hand before he stopped walking & then it's considered that he helped carry it - (3 parts of carrying:uprooting, transferring, and bringing to rest) - so he would put it down with means bringing it to rest- and that is part of the aveira of carrying. 

Chof Ches: Reading material that we CAN'T read (bills, etc.) are muktzeh. 

Chof Tes: If there is a wall that has animals or pics of history & underneath it says what it is, it's assur to read it - not even with eyes. You can't even read history or poetry. You are allowed to read history books if they have a message. Even on a weekday you shouldn't read 'stupid' books. 

Lamed: Different poems & manuals are forbidden to read on shabbos, but if it has a message of mussar or yiras shamayim then it's ok. Things without tochen are even forbidden on a weekday because it's a waste of time. Also assur to read books with romance because they cause the yetzer hara to start up & make people sin. 

Lamed Alef: There are those who say that on shabbos & yomtov you're only allowed to learn divrei torah & yiras shamayim. Even in books of knowledge are assur, but every sefer that doesn't have a connection to kedusha fall under the category of shtarei hedyotos = muktzeh to even move. Some people do read books & medicing & so on because it's not something someone will refuse with shtarei hedyotos. We are lenient. You are allowed to look at the stars with a telescope though. 

SIMAN REISH MEM ZAYIN
Amira L'Nachri - speaking to a goy

Alef: The chachamim said: 'you can't tell a goy to do melacha for you on shabbos - whether for free or for pay, whether you tell him before shabbos or on shabbos'. Because when a goy works he does it as an aged of the yid & also so shabbos should feel different and not just have a goy doing any melacha for you while you're at work. 

Beis: The chachamim stretched the issur very far & decreed various decrees.
Example: If the goy went & did a melacha on his own for a yid, the yid can't have hanaah on shabbos or even motzei shabbos - unless he waits 'bichdei sheyaaseh' the amount of time it takes to do the melacha. It goes even further - that if you see a goy doing a melacha on behalf of the yid - even without permission - you must tell him to stop (in situations where they don't stop, if it's a worker you have to fire them).

SIMAN REISH NUN BEIS
Daled: It's mutar to give their clothes to a goyshe drycleaners & the goy on his own chooses to do it alone. But that is only if the Jew doesn't tell the goy to do it on shabbos. You can't give it right before shabbos & tell the goy you need it by Saturday night & Sunday or Monday if you know the only time he'll be able to do it is shabbos. If the goy on his own did that & the jew didn't tell him a specific time to do it - then it's fine & the jew doesn't have to protest. 

Hey: The above only applies when it's in the goy's domain - he's not allowed to do it in a yid's house because it's noticabe that it's for a yid and ppl may suspect that the yid gave the goy work to do on shabbos. There are some opinions that say even if the goy does it in his house it's not allowed. 

Tes: If you place an order with a goy- for example to sew a gown/build something (the halacha is different because with the drycleaning it's already yours, where here the goy is making something new for your). It's allowed because it's not chafeits shel yisroel (something that belongs to a yid) unless it's public knowledge. 

SIMAN SHIN ZAYIN
Vov: Anything that's assur to do on shabbos it's assur to tell a goy before shabbos that you need it after shabbos. 
Example: Can't tell a goy before shabbos that on shabbos he should hire workers for you. 

Zayin: Anything that's assur to tell a goy to do for you on shabbos, it's assur to hint/indicate for the goy to do it for you on shabbos. It's considered like a command because the goy will understand from it what he's supposed to do - that's assur to tell a goy to do a melacha. 
Exampl: You ran out of tissues & need a box of tissues opened. Can't say: Your nose is running, go get a tissue, so he'll go open the tissues because that's a command. Even if the goy is coming on his own to do a melacha, he's doing it for the yid which is assur. Even if the Jew didn't tell him anything, the Jew has to protest. You're allowed hint on shabbos that you'd like a goy to do a melacha after shabbos. It's not medaber davar because it's only thought- you're just hinting, not saying outright. Important: If someone didn't say any word of instruction but you tell a goy something and he understands to do a melacha on shabbos Example: a goy who is brought a sealed envelope. A yid can't open & read it. You can't say to a goy 'as long as it's not opened I can't read it'. But if the goy just opens it on his own without instruction or hint then its allowed. 

Ches: It's muttar to tell a goy after shabbos 'how come on shabbos you didn't do so & so?' even though the goy understands that you want this certain thing for next shabbos it's still allowed. Why? 1) Because you're talking to the goy on a weekday. 2) The wording isn't a command 'do this next shabbos'.

Tes: Let's say there is something that you could only get on shabbos, you're not allowed to give a goy money to go & buy that thing. Hoever, if it's available on other days of the week & he bought it, then you're allowed to use it, but you're never allowed to tell him to go buy it. If there's a village where marked day is on shabbos, don't live there. 

Yud Beis: Something that isn't assur from the torah, but the chachamim said that you can't is issur shivyus-something you can't do because of chachamim. 
Example: cutting fruits isn't allowed because of Torah, but the chachamim took farther & said that you can't touch it or anything to do with it. Something thats a melacha & the only reason you can't do it is because of issur shiyvus - the only way you could ask a goy to do it straight out is if a person is sick (even allergies) = sakanas eiver. 

Lamed Gimmel: If there's a flood & water's coming & ruining possessions, you can call a goy to help you - even though you know the goy will do a melacha. But you have to be careful not to say any instruction to the goy or hint that he has to fix anything - or do a melacha. You're just allowed to call him & say "whoever helps won't go unnoticed" - but can't say straight out that he'll be paid. 2nd opinion: this doesn't apply in a flood, only applies in a fire (stricter). A"R: someone who's lenient & goes by the first opinion is allowed if there will be great financial loss. 

Lamed Daled If a yid tells a goy 'do melacha for me on shabbos' you're not allowed to have hanaah from that melacha after shabbos for the amount of time it would take you to do the melacha. 
Exception: You can NEVER have hanaah if it was done publicly - bfarhesya - everyone knew it was done for a yid

Lamed Hey: What happens if you tell a goy to do a melacha for another goy because the yid will benefit? 
Example: The yid tells a goy to put out the goy's fire, so that the fire doesn't spread & affect the yid then it's allowed.

Lamed Vov: If a goy comes over to a yid's house to leave something for safe keeping - pikadon- it's muktzeh. As long as its an object that belongs to the goy the yid's allowed to tell him to move it to a specific place. But if the object belongs to the jew: if the goy's is still holding it, then the goy can move it, but if the goy already put it down you can't tell him where to move it. 

Lamed Ches: The goy is milking form milk that belongs to him & the yid watched in order for it to be cholov yisroel. Even if the yid is on the farm & he sees the goy is doing it only for the yid, it's still allowed because it's really for the goy- he wants things to sell to make money. 

SIMAN REISH AYIN VOV
Candle a Goy Lights on Behalf of a Yid

Tes Vov: All the issurim only apply to to countries that aren't cold. In countries where it gets cold you're allowed to tell a goy to heat up a fire on a cold day because the cold causes us to be considered a cholah - so it's allowed. This is on a very cold day. If it's not such a cold day it's assur to ask a goy unless it concerns small children. 

Alef (?): A goy that kindles a flame for the sake of a yid, the yid can't use it because the chachamim sain: because kindling a flame was a melacha gemura on behalf of yid - that yid or any yid can't use it on shabbos. Even if the goy did it by himself because he wants pay - a yid still can't have hanaah because the yid will have hanaah from a melacha that was done for a Jew (because once the goy lights it the jew enjoys it & pays him) bc it's a chance that it will lead the jew to tell the goy straight out what to do. 

Beis: Nevertheless, if the goy on his own kindles a flame - a yid doesn't have to leave his house so that he doesn't have hanaah. However, don't do things that will make you have hanaah (using light to read, etc). Midas chasidus = turn your back to the flame to indicate that you're 'not interested' in the candle. 

Gimmel: Although we said above that you don't have to leave your house, the A"R says it makes a difference who's candle he's lighting. If it's a yid's candle he has to protest & tell him not to light - if the goy ignored it & lit it anyhow then the halacha above stays the same. If the goy who ignores you - you mist distance him from your house. If the goy thinks the more he does the more he will get paid - so although he's doing it for the yid he also thinks about himself - you still have to distance him. Reason why we have to protest is because of maaras ayin - people can think the yid asked the goy to turn on the light. 

Daled: If its the candle of a goy - if he's doing it on his own - you don't have to protest - even if the goy knows you're not paying him - it's not totally for the yid - even if it's in the yid's house. 

Vav: All of the above (since the beginning) is talking about clearly for the sake of a yid. 
But if it's for a goy himself - or another goy - you're allowed to have hanaah eve if the candle belongs to a yid because there's no concern that a yid will come to ask the goy to do something assur for him. 
If someone is really sick (a cholah) you can ask a goy to do a melacha for the sake of the cholah - even another jew can get hanaah from it. 
If it's miktzas cholah - a little sick- you're allowed to ask a goy to do something that's assur midrabanan but not doraisa. 
If it's life threatening it's not even a question - of course you can do it. 

Zayin: 1. If the mahority of the house is jewish and a goy does something, you can't have hanaah from it. 2. If half is jewish & a goy does something you can't have hanaah from it (because done partially for a yid) 3. If the majority of the house is yidden but it's clear that the goy did it specifically for himself - it's muttar to have hanaah. 

Yud Alef: If a person says to their goy servant 'come with me outside at night' (friday night) The goy on his own kindles a flame. Although the goy kindles the flame for himself, nevertheless you can't consider this case that the goy did it only for himself. Why? Because the ikkar of going is for the yid's sake. So the yid can't go with the goy unless the goy leaves the candle indoors, even if the candle belongs to the goy. Protest when he's kindling it, but if it's already kindled then can't walk with him with light. 

Yud Bais: A cleaning lady is washing dishes - in order to wash she turns on lights/flames. Can a yid have hanaah? Yes! Why? Because she turned on the light for herself-not for the actual washing - which is done for the yid - so it's okay to open the light because it's not for they yid. The yid doesn't have to protest, even if the candle belongs to the yid (same example with cleaning lady using hot water to wash dishes - it's for her benefit).

SIMAN SHIN CHOF HEY
Tes: If a goy did a melacha for a yid or it's done for both yidden & goyim - you can't have hanaah - on motzei shabbos has to wait the time it takes to do the melacha. This always applies when a melacha is done from the TORAH. It's also not allowed for any yid to have hanaah on shabbos & after shabbos for the time it would take. But if you do divrei sofrim kind of melacha, then on shabbos you can't have hanaah, but other yidden could & after shabbos the other people could, but the person it was done for has the same rule as before. 

Yud Ches: Any melacha that a goy did on shabbos - clearly for himself, but there's a chance that it was done for himself but he went a little farther and did more than he had to for the yid - you can't have hanaah. 
Example: A candle in public. A goy lit it for many people, a crowd of people & a yid is in it. Since it's 'ner l'echad, ner l'meah' -- a candle for one a candle for many - he can benefit from it because there was no extra melacha for the yid.